Veilig gebied?

Srebrenica in het Nederlandse onderwijs

Er is te weinig aandacht voor de oorlogen in voormalig Joegoslavië en de genocide in Srebrenica in het Nederlandse geschiedenisonderwijs. Dat blijkt uit onderzoek van dr. Marc van Berkel in opdracht van vredesorganisatie PAX.

Van Berkel komt in het onderzoek tot de conclusie dat informatie over de context van de oorlog in Bosnië-Herzegovina zeer beperkt is, en dat het perspectief van de Dutchbatters dominant is in de behandeling van de genocide in Srebrenica. Het woord ‘Srebrenica’ komt slechts één keer voor in een register van de geanalyseerde lesstof voor het voortgezet onderwijs. 

Lees ook het nieuwsartikel Te weinig aandacht voor Srebrenica in Nederlands geschiedenisonderwijs

Download een uitgebreide Engelse samenvatting van het rapport Safe Area? Srebrenica in Dutch educational materials

Download een uitgebreide Bosnische samenvatting van het rapport Sigurna zona? Srebrenica u holandskim nastavnim materijalima

Bekijk ook