PAX wint publieksprijs voor beste campagne

Beeld: PAX-campagne 'Achter ieder gezicht zit een verhaal'

8 juli 2020

De PAX-campagne ‘Achter ieder gezicht zit een verhaal’ heeft de publieksprijs gewonnen bij de IDleaks Awards 2020. Met de campagne wil PAX mensen aansporen om over hun eigen grenzen heen te kijken. Om een ander echt te leren kennen, te beseffen dat ieder z’n verhaal heeft en bij te dragen aan een solidaire samenleving.

In de campagne vertelde de Syrische Abdelilah zijn verhaal op een originele manier, verpakt in een spelletje Wie is het?. Waarom hij moest vluchten, hoe die vlucht verliep en hoe hij zijn moeder mist. IDleaks zegt over de video: “Het is een dubbele uitnodiging om het vaak traumatische (levens)verhaal van vluchtelingen te erkennen – iets wat zeker niet vanzelfsprekend is als we kijken naar hoe er vaak over (gedwongen) migratie wordt gesproken en geschreven.” En over de twist in de video: ”We zien wel vaker campagnes die gebruikmaken van een onverwachte wending, in deze campagne is de wending zowel productief als aangrijpend.”

Stemmers bedankt

Onze campagne werd samen met vier andere mooie voorbeelden genomineerd als beste campagne van een Nederlandse ontwikkelingsorganisatie. Dank aan iedereen die op gestemd heeft op ‘Achter ieder gezicht zit een verhaal’. En felicitaties aan CARE Nederland, met de winst van de juryprijs.

Meer verhalen

Abdelilah heeft de afgelopen jaren voor tientallen schoolklassen zijn verhaal verteld via het PAX-project Verhaal van een vluchteling, waarvoor we steun kregen van de Nationale Postcode Loterij. Wil je nog meer van hem en andere Syrische nieuwkomers als Diana en Maher te weten komen, kijk dan op onze nieuwe website online.verhaalvaneenvluchteling.nl.

Steun ons vredeswerk en onze activiteiten

Word donateur van vredesorganisatie PAX of steun ons met een eenmalige bijdrage. Iedere gift is hard nodig en waarderen wij enorm. Bedankt!